Cairns

21 juni 2017 - Oude Leije, Nederland

Helaas mijn laatste paar dagen in Australië.
Enjoy!

De eerste dag in Cairns besluit ik rustig aan te doen. Ik begin 's ochtends met boodschappen doen en loop daarna wat rond in het winkelcentrum. Eindelijk kan ik dingen kopen om mee naar huis te nemen :) Ik kom terug met een nieuwe agenda, wat notitieboekjes en een t-shirt. 's Middags ga ik naar de Cairns Regional Gallery. Daar waren drie hele leuke en interessante tentoonstellingen. Het blijft leuk om allerlei dingen te herkennen die ik geleerd heb tijdens kunstgeschiedenis op school. Samen met de twee meisjes van het skydiven ga ik 's avonds naar de Night Markets. Dit zijn vooral heel veel souverniers. Erg leuk!
De volgende dag ga ik snorkelen! Ik moet om zeven uur bij de haven zijn, waar de boot voor ons klaar ligt. Het is geen zeilboot dit keer, dus dat is al een stuk beter, dacht ik. Het blijkt een oude vissersboot te zijn en als we op open zee waren gaat dat er nogal heftig aan toe. Fijn. Na twee uur varen komen we aan bij de 'mama' van de boot. Dit ziet er een stuk veiliger uit. Na een korte uitleg mogen we onze wetsuits aantrekken en het water in. En wauw, wat was dat mooi! Het koraal is zo mooi en kleurrijk! En zoveel vissen. Dit is een stuk beter dan de Whitsundays. Maar het is echt verschrikkelijk als je nadenkt over wat er allemaal is verwoest. Het is zo zonde dat al dat koraal weg is.
Rond een uur of drie stappen we weer op de vissersboot om terug te gaan naar het vaste land.
Op mijn derde dag in Cairns ga ik op een dagtour naar Cape Tribulation en de Daintree Forest. We beginnen met een ritje naar Port Douglas. De weg tussen Cairns en Port Douglas is echt heel mooi! Ze noemen het ook wel de Great Ocean Road van het noorden. Het grootste gedeelte van de weg ligt langs de oceaan. Na ongeveer anderhalf uur rijden komen we aan bij de Daintree River. Hier doen we een cruise. We hebben een krokodil gespot! De cruise brengt ons naar de overkant van de rivier, waar het busje op ons staat te wachten. Daarna gaan we weer verder en komen we na een stukje rijden bij de Daintree Rainforest. Hier doen we een korte wandeling. Als we weer terug bij de bus zijn, rijden we verder naar een klein insecten/vlinder museum. Hier hebben we ook lunch. We hebben een lekkere bqq lunch, met Baramundi vis. Als we dat op hebben rijden we naar Cape Tribulation; "Where the rainforest meets the ocean". We hadden een prachtig uitzicht vanaf het uitkijkpunt en ook vanaf het strand was het erg mooi. Daarna gaan we weer op weg naar Cairns, maar niet voordat we even stoppen bij een fruitboerderij. Hier maken ze ijs van hun eigen vruchten. Echt heel erg lekker! Tegen het begin van de avond komen we weer terug in Cairns. Ik maak mijn avondeten en ga daarna weer naar de Night Markets om mijn souverniers aan te schaffen. De eerste avond heb ik alleen maar rond gekeken. Er was zoveel dat ik er even over na moest denken wat ik zou willen kopen.
De volgende ochtend kan ik lekker uitslapen :). Helaas word ik om vier uur wel een keer gewekt door de kat van de buren. Die komt graag hier in het hostel en de enige manier om dat te doen is via het raam in onze kamer. Ik zet hem de kamer uit en ga maar weer naar bed.
Heb nog niet echt iets op de planning voor vandaag, dus doe ik rustig aan en blijf 's ochtends in het hostel om wat te tekenen. Aan het begin van de middag spreek ik af met Sandra en Sina om wat te gaan drinken. We willen heel graag een 'Freakshake' proberen! En dat was echt heel lekker! Het is een soort milkshake, maar dan net iets beter :) We lopen even over de markt en gaan daarna naar het winkelcentrum, om wat laatste inkopen te doen. 's Avonds spreken we weer af om met zijn allen op stap te gaan. Voor mij en Sandra is het de één na laatste avond, dus dat moet even gevierd worden.
De volgende ochtend slaap ik weer lekker uit en begin met het pakken van mijn tas. Aan het begin van de middag spreek ik af met Sina en Sandra om wat te relaxen bij de Lagoon. Ik ga morgen samen met Sandra naar het vliegveld. We blijken (bijna) precies dezelfde vlucht te hebben! We vliegen van Cairns maar Singapore en hebben daar een stopover van zo'n acht uur. Daarna stapt zij op het vliegtuig naar Frankfurt en ik naar Amsterdam. Hoe toevallig! Maar wel echt super fijn, want zo zijn die acht uren iets makkelijker te overbruggen.
Aan het einde van de middag ben ik weer terug gegaan naar het hostel om nog wat laatste boodschappen te doen en mezelf te trakteren op een ijsje. 's Avonds pak ik ook mijn handbagage in en dan ben ik klaar om te gaan.
De volgende dag gaat om zes uur de wekker. Na uitgechecked te hebben loop ik naar het hostel waar Sandra verblijft. Om half acht worden we daar opgepikt door de shuttle. We halen ons ontbijt op het vliegveld en daarna checken we in. Na de douane krijg ik ook mijn stempel! In Darwin heb ik niet eentje gekregen en ik kwam er later achter dat ze helemaal niet meer stempelen. Alles gaat digitaal. Maar na de douane hadden ze nog een stempel, dus nu heb ik in ieder geval mijn vertrek stempel. Kan ik daar tien jaar lang van genieten :)
Het is maar een klein vliegveld, dus we hebben het al snel gezien. Gelukkig gaat de tijd snel en voor we het weten kunnen we boarden. Het is zes uur vliegen naar Singapore. Helaas zijn beide stoelen naast mij bezet, dus dat is een beetje krap.
Om half vier (Indonesische tijd) komen we aan in Singapore. Hier hebben we nu tot twaalf uur voordat we weer verder moeten. Gelukkig is het een heel groot vliegveld, dus die acht uren moeten te overbruggen zijn. We hebben ons wel vermaakt met het rondlopen op het vliegveld. Ook hebben we nog wat gegeten, sushi buritto. Dat was echt heel lekker! Ook hebben we nog wat geshopt en de vliendertuin en cactustuin bezocht. Toen was het al snel tijd om afscheid te nemen. Gatver, nu komt het wel erg dichtbij! Na een dikke knuffel vertrekken we beide naar onze gate.
Ik kan al vrij snel door de douane en ook het boarden gaat vlot. Voor ik het weet zit ik alweer in het volgende vliegtuig. Na een uurtje film kijken word ik wel erg moe en besluit mijn ogen dicht te doen. Ik krijg het zelfs voor elkaar om zo'n vier uur te slapen! Daarna ga ik weer verder met film kijken en zo vliegen de dertien uur voorbij. Om kwart over zeven land ik op Schiphol. Na de paspoort check en het wachten op mijn bagage kan ik eindelijk door de deuren. Daar staan mijn ouders, beide broertjes en pake en beppe mij op te wachten, zo lief!

Jeetje, zo sta je weer op Nederlandse bodem. Het is zo raar!
Het is echt heel fijn om weer thuis te zijn en iedereen weer te zien.
Maar wat ga ik Australië missen!

1. Gerda:
    21 juni 2017
    Prachtige reis gemaakt Janneke, daar ga je niet 10 jaar maar de rest van je leven van genieten! Nu lekker weer in je eigen bedje,ook fijn!;-)
    Liefs,