Hervey Bay - Airlie Beach - Whitsunday Islands

8 juni 2017 - Airlie Beach, Australië

Weer een nieuw verhaal!
Enjoy.

Nadat we terug zijn gekomen van Fraser Island hebben we nog met z'n allen gegeten. Ook de volgende dag waren we nog met z'n allen. Bijna iedereen had dezelfde bus naar de volgende stop. Voor mij was dat Hervey Bay, de rest ging door naar Agnes Water. Rond een uur of 3 kwam ik aan in Hervey Bay. Het is een klein stadje aan de zee. Ben tegen het eind van de middag naar het strand gegaan en ben daar gebleven tot zonsondergang. Ik heb lekker geslapen in het hostel. Ik deelde een 6 persoons kamer samen met een ander meisje, dus we hadden lekker veel ruimte. De volgende dag ga ik weer verder, maar deze bus vertrekt pas om half 10 's avonds. De hele dag om Hervey Bay te verkennen. Ook dit plaatsje is vooral gericht op Fraser Island. Ik heb gekozen om hier te overnachten, zodat ik de afstand naar Airlie Beach wat kan verdelen. Ik moet straks namelijk nog 12 uur met de bus.
Overdag heb ik me wel vermaakt. Ben langs het strand naar de Urangan pier gelopen. Deze pier was vroeger bijna een kilometer lang. Halverwege de middag heb ik een bankje in de schaduw opgezocht en ben een boek gaan lezen. 's Avonds kon ik in het hostel nog wat dingen regelen voor de komende weken. Lekker relaxed dagje.
De volgende ochten kom ik om kwart voor tien aan in Airlie Beach. Ik breng mijn spul naar het hostel en ga weer op pad. Ik kan pas om twee uur inchecken, dus moet mezelf nog even zien te vermaken. Het is wel een super mooi plaatsje. Aan de ene kant heb je de oceaan met allemaal zeilboten en jachten en aan de andere kant bergen met daar tegen aan apartementen en vakantiehuisjes.
Er is markt dus daar ga ik naartoe. Ik loop wat rond en kom dan bij een kraampje wat "Dutch pancakes" verkoopt, oftewel poffertjes. Voor vier dollar krijg je acht poffertjes. Dat is niet zoveel (in Melbourne koste het tien dollar) dus ik besluit ze te proberen. Als ik haar zie bakken heb ik al door dat dit niet helemaal onze poffertjes zijn. Het zijn eigenlijk gewoon de Australische pancakes gebakken op een poffertjes plaat. Maar dat mag de pret niet drukken, want ze zijn alsnog erg lekker. Ik eet mijn lunch in de schaduw van de palmbomen en daarna is het tijd om in te checken. Het hostel heeft allemaal apartje 'huisjes' waar we in slapen. Mijn huis heeft vier 6-persoons kamers en zo heb je er nog heel wat. Ze noemen zichzelf ook wel een "resort". Zo wil ik het nou nog niet noemen, maar het is wel leuk zo.
Later op de middag check ik ook alvast in bij de boot voor mijn tour naar de Whitsunday Islands. Hoeft dat morgenochtend niet meer. 's Avonds ga ik vroeg naar bed, slapen in de bus is nog steeds geen succes...
Als we zitten te wachten op onze boot begin ik hem toch wel een beetje te knijpen. Waarom moest ik ook alweer zo nodig maar de Whitsundays? Waarom een zeilboot? Waarom überhaupt de oceaan op? Ook de kleine rubberboot, die ons naar de boot bracht, hielp niet echt.
Voor mensen die het niet weten. Ik ben bang voor boten/varen/kanovaren etc. Ik vind het verschrikkelijk. Als mijn ouders een kano of waterfiets wilden huren stond ik huilend aan de kant omdat ik niet mee wilde.
Dus, nu zit ik op een zeilboot. Midden op de oceaan. Ik ga liever parachutespringen...
Maar ik wil heel graag naar de Whitsundays, dus heb niet veel keus.
Toevallig ken ik al een meisje, doordat we dezelfde tour op Fraser deden. Zij en een ander meisje weten dat ik het niet leuk vind, dus die stellen me een beetje gerust. Het gaat redelijk goed, maar als ze beginnen te zeilen wordt het toch wel een beetje onplezierig. Gelukkig komen we na twee uur aan bij onze snorkelplek, dus daar gaat het anker uit.
Helaas is veel van het koraalrif verwoest door de orkaan, maar het is nog steeds indrukwekkend! Alle vissen en het koraal.
Terug aan boord zijn we naar onze overnacht plaats gevaren. Hier hebben we het anker weer uit gegooid en gegeten.
We slapen ook op de boot. Heel knus. Met 26 mensen. Vooral omdat ik samen met het meisje van Fraser in een twee persoons bed slaap. En we zo'n halve meter ruimte hebben tussen het matras en het plafond.
Ach, dat hoort er allemaal bij.
We worden in slaap gewiegd voor de verandering.
De volgende ochtend worden we om 5.30 gewekt door de moter. We gaan weer verder. Op weg naar Whitehaven beach.
Na het ontbijt gaan we aan land en krijgen we 2,5 uur de tijd om het eiland te verkennen. Als we op het strand aankomen begint het helaas te regenen. En niet zo'n beetje ook. Gelukkig is het maar een bui en is het na een kwartiertje weer droog. Het is zo mooi! Vooral als de zon schijnt. Dan zie je echt hoe wit het strand is en krijgt de oceaan mooie kleuren.
We worden weer opgehaald van het eiland en daarna krijgen we lunch. Ondertussen varen we weer verder naar onze volgende snorkelspot. Dit kost ongeveer een uur en in dat uur voel ik me niet zo lekker. Ik begin m'n maag een beetje te voelen en wil weer terug naar het strand... Gelukkig heb ik zeeziek pillen en die helpen vrij snel.
Het snorkelen was ook heel leuk. Er waren zoveel vissen! En ook hele grote. Echt super om te zien en er tussen te zwemmen.
Na een tijdje gaan we weer terug, het is erg koud in het water. (Is erg afgekoeld door de cycloon) We varen daarna door naar de volgende snorkelspot. Deze heb ik overgeslagen, want ik had het zo koud.
's Avonds hebben we weer met z'n allen gegeten en daarna hebben we spelletjes gedaan. Iedereen is erg moe, dus om half 11 ligt bijna iedereen weer in bed.
De volgende ochtend worden we weer vroeg gewekt. We komen aan bij onze laatste snorkelspot. Als we geluk hebben kunnen we schildpadden zien. Helaas is het geluk niet met ons, want we hebben geen schildpadden gezien.
Een aantal weken geleden is de kust hier getroffen door de cycloon, wat veel schade heeft aangericht. Dit was ook duidelijk te zien tijdens het snorkelen. Vrijwel al het koraal is verwoest. Er beginnen weer stukken terug te groeien en ook veel vissen zijn weer terug, maar helaas is het niet zoals het ooit was.
Toch was het een erg leuke trip en een goede ervaring om voor het eerst te snorkelen.
Ook op het feit dat ik twee dagen op een zeilboot heb gespendeerd ben ik best wel trots. Maar ben erg blij als we aan het eind van de ochtend de haven weer invaren.
Die middag heb ik samen met een meisje van de tour wat rondgehangen in Airlie Beach. We hebben wat winkeltjes bezocht en gelunched. Zij vertrekt 's avonds naar Cairns.
De volgende dag doe ik rustig aan. Ben vroeg wakker en besluit om even naar het strand te gaan en in de zon een boek te lezen. Dit hield ik helaas niet zo lang vol, want de zon was al heel erg fel. Na twintig minuten ben ik maar naar de schaduw verhuisd. Ik wou heel graag een goed uitzicht hebben over de baai, dus ben ik 's middags opzoek gegaan naar een hoger gelegen plekje. Het is echt super mooi. Ik ben nog niet eens zoveel hoger, dus kan me niet voorstellen wat een geweldig uitzicht de appartementen boven op de berg hebben. 's Avonds ga ik mijn tas inpakken, want de volgende ochtend vertrek ik richting Townsville.

Cheers!