Brisbane - Rainbow Beach - Fraser Island

1 juni 2017 - Rainbow Beach, Australië

Hier is alweer een nieuw verhaal, wat gaat de tijd toch snel!

Rond een uur of 3 kom ik aan in Brisbane. Ik check in bij mijn hostel en ga daarna opzoek naar een supermarkt. De rest van de dag besteed ik aan het boeken van hostels en het uitzoeken voor de rest van de dagen hier in Brisbane.
De volgende dag ga ik de stad in. Als eerste koop ik een kaartje voor de Australia Zoo, waar ik de dag erna naartoe wil. Daarna loop ik wat door de stad en ga naar The Museum of Brisbane. Dat was erg leuk! Er was een tentoonstelling over de identiteit van Brisbane. Er was van alles te zien over de afkomst van de inwoners en wat ze vinden van bepaalde vraagstukken. Het museum bevindt zich in de City Hall. Het is een heel mooi en oud gebouw. Een groot contrast met de rest van het centrum, wat vooral bestaat uit wolkenkrabbers. In het museum kon je ook nog met een korte tour naar de klokkentoren. Dat was erg leuk om te zien. Eerst gingen we helemaal naar boven, waar we naar buiten konden kijken. Vroeger was dit het hoogste punt van Brisbane. Daarna gingen we naar een verdieping lager, waar we achter de klokken terecht kwamen. Omdat de zon scheen konden we de schaduw van de wijzers ook zien. Dit alles deden we in een lift, een echte, oude "cage-lift" (kan niet op een Nederlands woord komen). Het is een van de weinige originele liften die nog in gebruik is.
Daarna ben ik de stad weer in gegaan en ben wat rond gaan 'strunen'. Het was kijken/passen en niet kopen (helaas). Ik heb niet echt ruimte over in mijn tas en vind het ook zonde om er nu geld aan uit te geven. Maar heb me wel vermaakt :).
De dag erna ben ik naar de Australia Zoo geweest. De dierentuin van Steve Irwin. Heb een hele leuke dag gehad! Het was wel heel anders dan in Nederland. In Nederland gaat het vooral om het showen van bijzondere dieren die we hier niet hebben. In deze dierentuin gaat het vooral om het laten zien van dieren uit de omgeving en om je bewust te maken van de bedreiging die wij vormen voor de dieren. Het eerste deel van de dierentuin was voor de reptielen; slangen, schildpadden en natuurlijk krokodillen. Alle krokodillen die daar zitten, zijn door Steve Irwin zelf gevangen. Maar ze zijn niet gevangen speciaal voor de dierentuin. Ze zijn gevangen omdat hun leefgebied werd verwoest of omdat ze een gevaar vormden voor de omgeving en zijn daarom naar de dierentuin gebracht. Daarnaast heb je nog allerlei andere Australische dieren zoals Koala's, kangoeroes en Dingo's. Aan het einde van het park had je nog een klein stukje 'Afrika' waar zebra's, neushoorns en giraffen rondliepen. Waar ook veel aandacht aan besteed wordt zijn dieren die met uitsterven worden bedreigd. In het park hebben ze twee Sumatraanse tijgers. Tijdens een demonstratie met de dieren werd ook veel aandacht besteed aan het uitsterven en wat ze als dierentuin doen om dit te voorkomen.
Wat ook heel fascinerend was waren verzorgers die met hun dier door het park liepen. Ik ben een slang, een papagaai, een uil en een koala tegengekomen.
Ook wordt er natuurlijk aandacht besteed aan Steve Irwin zelf. Er was een muur met allerlei foto's en op een aantal plekken kon je naar documentaires en fragmenten van hem kijken. Wat een passie had die man. Ongelofelijk. Zoveel liefde voor de dieren, hij wilde echt iets veranderen. En ik denk ook dat het hem wel aardig gelukt is. Hij heeft een hele organisatie met net zulke passievolle mensen achtergelaten die zijn werk zullen voortzetten. Ook werd me in het Wildlife hospital verteld dat hij als een van de eersten een 24-uurs dienst op touw heeft gezet, met als resultaat het grootste wildlife hospital van het zuidelijk halfrond.
Op mijn laatste dag in Brisbane ben ik begonnen met wassen, moet zo nu en dan ook natuurlijk. Rond het middageten ben ik vertrokken en ben ik begonnen met een bezoek aan het Museum of Modern Art. Er was een tentoonstelling over Indigenous art en van middelbare scholieren. Dit was zo leuk om te zien en ook heel herkenbaar. Het waren allemaal kunstwerken van tieners uitgevoerd door middel van fotografie, film, tekenen en schilderen. Het was erg leuk om te zien dat ze hier best wel hetzelfde te werk gaan als met mijn tekenexamen in Nederland.
De dag erna ben ik vroeg vertrokken. Ik moest om half 8 op het station zijn. Na zo'n vijf uur rijden kwam ik aan in Rainbow Beach. Tijdens het inchecken heb ik al een aantal mensen ontmoet die ook de tour gaan doen. Morgen vertrek ik namelijk naar Fraser Island, voor drie dagen. Aan het einde van de middag hebben we een korte meeting met de groep.
De dag erna staan we vroeg op om naar Fraser Island te gaan. Het is een 'tag-along' tour, dus we rijden met een aantal 4WD over het eiland. Helaas moet je 21 zijn om te rijden op het eiland. Als eerste zijn we naar Lake Mackenzie gegaan. Dit is een super mooi en helder meer, wat wordt gevuld met regenwater. Hier hebben we een tijdje gezwommen. Daarna hebben we gelunched en zijn we naar Lake Birrabeen gegaan. Ook hier hebben we weer gezwommen en in de zon gelegen (ik in de schaduw want zoveel zon kan mijn lichte velletje niet hebben.) Tegen het einde van de middag zijn we naar de camping gereden. Helaas hadden we wat vertraging, omdat een van de auto's een wiel verloor. Ergens in het regenwoud. Zonder bereik. Ik zit in de auto van de tourguide en samen met de rest in de auto zijn we opzoek gegaan naar bereik. De tourguide komt van het eiland, dus die crosste naar een plekje waar bereik zou moeten zijn.
Omdat de rest op ons stond te wachten bij de auto zat de vaart er goed in. Dat was me toch een leuke rit! Hij zei dat we het moesten zeggen als het te eng werd. Maar iedereen genoot ervan dus trapte hij het gas nog even extra in. Al heel wat beleeft deze eerste dag! Gelukkig konden we met z'n allen in twee auto's, dus zijn we zo naar de camping gereden. 's Avonds hebben we met z'n allen gegeten en konden we lekker slapen in een tentje.
De tweede dag zijn we begonnen met een ritje naar de Campagnepools. Dit zijn een soort kleine vijvertjes met zeewater wat over de rotsen stroomt. Je kunt hier op Fraser Island niet in de zee zwemmen. De stroming is erg sterk en ook zwemmen er veel haaien en inktvissen rond. In deze Champagnepools kun je wel zwemmen.
Daarna zijn we naar de Pinnacles gereden. Dit zijn een soort torentjes van gekleurd zand. Het scheepswrak was ook vlakbij dus daar zijn we toen ook geweest. Dit is een cruiseschip genaamd SS Maheno dat rond 1930 daar gestrand is.
De laaste twee stops waren Eli Creek en Alom Lake. Hier hebben we lekker gezwommen tot dat we weer terug reden naar de camping. 's Avonds hebben we met zijn allen bij het kampvuur gezeten en marshmallows geroosterd.
Op de laatste dag zijn we begonnen met onze spullen pakken en schoonmaken van de kampeerplek. Daarna zijn we naar zandduinen gereden. Het hele eiland bestaat uit zand, maar hier is het zand heel erg rood. Het zag er heel mooi uit! Als laatste zijn we naar het Boomanjin Lake geweest. Dit meer heeft een rode kleur door de Tea Tree olie wat zich in het meer bevindt. Hier hebben we weer lekker gezwommen en in de zon gelegen. Voordat we weer terug naar de veerboot reden hebben we nog geluched. Rond een uur of drie kwamen we weer aan in Rainbow Beach.
Wat gaat het toch snel! Hele leuke dagen gehad op Fraser Island.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Gerda:
    1 juni 2017
    Blijft super leuk om te lezen!!! Veel plezier aan je laatste deel van je reis! Liefs
  2. Uijl:
    27 augustus 2017