Melbourne - Canberra

11 mei 2017 - Canberra, Australië

Hier is weer een nieuw verhaal.
Enjoy!

En dan moet je ineens zelf bepalen wat je gaat doen. Die omschakeling is wel even wennen. Twee weken lang stond het programma vast en werd er verteld wanneer je moest opstaan of wat de planning was van die dag. Nu ben ik alleen en helemaal vrij. Maar het is ook wel lekker hoor, nu ik het zelf weer kan bepalen.
Ik ben begonnen met een wandeltour door Melbourne. Dit was erg leuk en handig. In 2,5 uur zie je een aantal hoogtepunten van Melbourne en je krijgt meteen een beetje een beeld van de stad, handig voor als ik daarna zelf op pad ga. We zijn onder andere bij Federation Square, Flinders Station, State Libary en Hozier lane geweest.
's Avonds heb ik met een aantal mensen van de tour nog een drankje gedaan.

Ik besef me net dat ik dit schrijf op Bevrijdingsdag. Het is heel apart om dat gewoon compleet over te slaan. Net zoals met koningsdag. In de grotere steden wordt wel koningsdag feesten georganiseerd, maar ik zat op dat moment nog in de Outback.

Op de tweede dag in Melbourne heb ik eerst samen met een vriendin ontbeten. Zij vertrekt weer naar huis. Daarna ben ik op pad gegaan. Ik ben begonnen met het Australian Centre of Moving Image. Dit was echt heel erg leuk! Het is een soort interactief museum over films, animatie en games. Daarna ben ik naar de National Gallery of Victoria geweest. Hier waren een aantal verschillende tentoonstellingen zien. Er zaten een paar hele interessante tussen.
Deze beide museums zijn gratis en zo zijn er ook een paar in o.a. Sydney. Ik vind dat een goed initiatief, het zorgt ervoor dat er veel meer mensen op bezoek komen. De National Gallery was echt een "museum" en toch waren er heel veel jongeren/backpackers die een kijkje namen.
Rond een uur of vijf ben ik naar St. Kilda gegaan. Hier heb ik, samen met een aantal meiden van de tour, pinguïns gespot op de pier.
De volgende dag ben ik begonnen met een bezoekje aan de St. Pauls Cathedral. Daarna was ik van plan om naar de Botanical Gardens te gaan, maar helaas begon het te regenen. Toen ben ik maar terug gegaan naar het hostel en heb ik een begin gemaakt aan mijn planning voor de komende weken.
's Avonds had ik met een vriendin afgesproken om wat door de stad te lopen. Na een tijdje kwamen we langs een gebouw waar ze een ballroom/latin competitie hielden. Omdat het gordijn niet helemaal goed dicht zat konden we mooi naar binnen kijken. We hadden een prima zicht. Na een tijdje zo naar binnen te hebben gegluurd, komt er een man langs en zegt dat je het binnen veel beter kunt zien en duwt twee kaartjes in mijn hand. Kaartje omhoog houden en doorlopen, zegt hij nog voordat hij verder loopt. We bedanken hem nog snel en lopen naar de ingang.
Ongeloofelijk, we zijn gewoon binnen! En wat hebben wij genoten de rest van de avond.
De dag erna ben ik naar de Shrine of Remembrence gelopen. Dit is een nationaal oorlogsmonument hier in Melbourne. Het herdenkt alle militairen die omgekomen zijn bij alle oorlogen/vredesmissies waaraan Australië heeft deelgenomen. Daarna ben ik naar de Queen Victoria Market geweest. Dit is een grote, overdekte markt, met van alles en nog wat. Je hebt heel veel souvernir kraampjes (die allemaal dezelfde t-shirts verkopen), kraampjes met groente en fruit, broodjes en veel kraampjes waar je bqq-eten kunt krijgen. Die Australiërs houden van de bqq.
Dat was me ook al opgevallen toen we door de Outback reden. Op elke plek waar we stopten was wel een bqq aanwezig. Zelfs op plekken in de middle of nowhere. Toiletten, overdekte picknicktafel en een bqq. Gekke Australiërs.
Op de laatste dag in Melbourne ben ik wat door de stad gaan lopen. Ook heb ik de city circle gedaan, een tram die een rondje om het centrum rijdt. 's Avonds ben ik in het ACMI naar de film 'Certain Woman' geweest.
's Avonds om 10 uur stapte ik in de bus, op weg baar Canberra. Hier kwam ik de volgende ochtend om 6 uur aan. Ik heb niet echt geweldig geslapen helaas, maar ach, dan vanavond maar vroeg naar bed. Ik kan mijn backpack kwijt in het hostel en voordat ik op pad ga ontbijt ik en regel ik nog wat dingen voor de komende dagen. Daarna ga ik naar het parlementsgebouw. Hier krijg ik een korte rondleiding (echt heel kort! Helaas) en ga daarna zelf nog op pad door het gebouw. Het blijkt dat dit de drukste dag van het jaar is, omdat de senaat en het huis van afgevaardigen iets belangrijks doen (iets met geld geloof ik...:). Heel toevallig kwam ik een Nederlandse vrouw tegen die naar werkt. Zij woonde al 24 jaar in Australië.
Daarna ben ik rond het meer gelopen. Het was prachtig weer en de bomen waren mooi oranje en geel, want het is hier toch wel echt herfst. Ook ben ik nog bij het War Memorial geweest. Hier hadden ze twee grote tentoonstellingen over de eerste en tweede wereldoorlog (toch wat aan geschiedenis gehad, veel dingen wist ik al :p).
De volgende dag ben ik begonnen met de National Portrait Gallery. Dit was erg leuk! Er waren allerlei verschillende portretten van heel veel verschillende mensen. Sporters, politici, aboroginals, ontdekkers en nog veel mer Australiërs. Het waren foto's en schilderijen, in verschillende vormen en stijlen.
Daarna ben ik naar de National Gallery of Australia geweest. Dit was ook erg interessant. Ze hadden verschillende tentoonstellingen, o.a. over Perzische en Aboriginal kunst en ook moderne kunst kwam aan bod.
Om vijf uur moest ik weer oo het busstation zijn, voor mijn bus richting Sydney.
Ik heb echt genoten deze twee dagen! Als ik dit van te voren had geweten, dan was ik langer gebleven. Helaas heb ik al dingen geboekt voor Sydney, dus ik moet wel weer op pad.
Canberra is dan wel de hoofdstad van Australië, het voelde alsof ik door Leeuwarden liep. Melbourne was groot, overweldigend en druk. Ik vond het heel erg leuk daar, maar merk dat ik dat totaal niet gewend ben. Van een dorpje met 300 inwoners naar een stad met 4 miljoen is ook wel een verschil.
Ook is er om Canberra heen nog van alles te ontdekken. Er zijn een aantal natuurgebieden en bergen die ik graag had willen bezoeken. Helaas heb ik er geen tijd voor en ik heb geen eigen vervoer, wat het ook lastiger maakt. Vaak zijn er geen bussen o.i.d. die naar de natuurgebieden rijden en het is te ver weg om te lopen/fietsen.

Melbourne en Canberra, erg verschillend, maar oh wat heb ik er genoten!

Cheers!

1. Pake en beppe:
    11 mei 2017
    Weer even heerlijk genieten van je verhaal en prachtige foto's.
    Heel veel plezier nog, leafs p en b.
  2. Gerda:
    Hoi Janneke!
    Super om je verhaal weer te lezen en ook te lezen dat je zo geïnteresseerd bent in kunst en cultuur! Ik ben erg benieuwd hoe je Sydney zult ervaren! Verheug me al op je volgende verhaal!
    Safe travels! Tut
  3. Buurman Dick:
    Hallo Janneke
    Heb weer genoten van je verhaal en foto's.
    Wens jog veel plezier daar en dat jeveel mooiedingen mag zien .
    Groetjes Dick