Tour Darwin - Melbourne 3

4 mei 2017 - Melbourne, Australië

En dan is hier het laatste deel van mijn tour door de Outback van Australië.
Enjoy!

Op dag 12 zijn we begonnen met een hike in de Flinders Ranges. Het was een tocht van zo'n 2,5 uur die leidde naar een uitzichtpunt. Hier hadden we een prachtig uitzicht over de Flinders Ranges. Daarna zijn we weer in de bus gestapt. We hebben kangoeroes, emoes en wallabies gespot!
In Clare Valley, een plaatsje tussen de Flinders Ranges en Adelaide hebben we een wijnproeverij gedaan. Dit viel een beetje tegen. Ten eerste ben ik niet zo'n wijnfan en ten tweede was het niet echt proeven, meer een slok van elke soort achterover gooien en half naar het verhaal van de eigenaar luisteren. Ik denk dat iedereen meer uitkeek naar de wifi die daar was. Een week zonder wifi, pfoe. Ik heb het niet gemist, maar er zijn mensen hier op de tour die het echt verschrikkelijk vonden.
Daarna zijn we doorgereden naar Adelaide, de bewoonde wereld! Het is wel even wennen om weer in een grote stad rond te lopen. De afgelopen dagen verbleven we steeds in plaatsjes met 10 tot 500 inwoners, wat ik gewend ben van thuis. Nu zit je weer in een bruisende stad. De afwisseling is leuk, zo waardeer je klein en groot.
Ik heb 's avonds wat eten gemaakt voor mezelf, was wel klaar met de hamburgers en pizza's.
Ook deze avond maar weer redelijk op tijd naar bed, want de volgende dag moest ik vroeg op voor de dolfijnencruise!
De wekker ging om 6 uur waarna we met een taxi naar Glenelg zijn gereden. Hier in de haven lag de boot klaar. Nadat iedereen aan boord was en er een korte uitleg was gegeven, konden we onze wetsuits aantrekken. Na een half uurtje varen spotten we de eerste dolfijnen en algauw daarna mochten we het water in. Achter de boot hingen twee touwen in het water, waaraan we ons vast moesten houden. De dolfijnen kwamen erg dichtbij! Zo zwommen rondom de boot en onder ons door. Ik heb ze van heel dichtbij kunnen bewonderen! Heel vet! Een vriendin wou niet het water in, dus die heeft vanaf de boot mooie foto's kunnen maken met mijn camera.
Daarna ben ik met de twee andere meisjes gaan lunchen in Glenelg en hebben we wat rondgelopen. Glenelg is een 'wijk' waar de pier en de haven zich bevinden. Je hebt er een mooi uitzicht over de oceaan.
's Avonds hebben we met z'n allen gekookt en hadden we een korte bespreking over de laatste tourdagen.
Op dag 14 zijn we vetrokken vanuit Adelaide op weg naar Halls Gap. Dit was een tocht van zo'n 7 uur. Het plan was dat we voor onze aankomst in Halls Gap nog maar de Mackenzie Falls en the Balconies zouden gaan, maar omdat het begon te regenen hebben we het verschoven naar morgen. Het was echt vies weer, koud en regenachtig. Heel Nederlands weer. Maar ik heb van mensen gehoord dat het weer hier in het zuiden altijd een beetje wisselend is, net als in Nederland. Daarom zijn we naar een Aboriginal Centre geweest.
's Avonds hebben we met z'n allen taco's gemaakt en hebben we een film gekeken.
De volgende dag hebben we een hike gedaan in Grampians National Park. Onze tourguide had ons bang gemaakt voor deze 'zware' tocht, maar het viel uiteindelijk best wel mee. Het was wel even klimmen, want je hebt geen paden waarover je kunt lopen. Het uitzicht was echt prachtig en zeker de klim waard. We waren erg vroeg begonnen dus we liepen met een mooie ochtendzon naar boven. Toen zijn we naar de Mackenzie Falls gereden. Hier hoefden we niet zo ver voor te lopen. Ook dit was erg mooi! Ik heb vandaag ook mijn eerste wilde Koala gespot! Zo schattig.
Daarna zijn we verder gereden, over de Great Ocean Road. Toen we aankwamen bij de kust, zijn we even gestopt om van het uitzicht te genieten. Wauw, dat was zo mooi. En dan te beseffen dat ik twee weken geleden begonnen ben in Darwin, aan de andere kant van Australië. Erg onwerkelijk.
En toen was het ineens de laatste dag, dag 16. We zijn weer verder gereden langs de Great Ocean Road en hier hebben we een aantal stops gemaakt. We hebben Loch Arch Gorge en de Twelve Apostels gezien. Ik heb zo genoten van deze laatste dagen. De Great Ocean Road was echt een hoogtepunt! En toen kwamen we aan in Melbourne. Na twee weken Outback is het de stad wel een beetje een cultuurshock. Zoveel mensen, auto's, bussen en trams. Ik heb ingecheckt in m'n hostel en 's avonds zijn we met z'n allen gaan eten en hebben we nog een drankje gedaan.
Wat heb ik genoten van de tour!

Cheers!

1. Buurman Dick:
    4 mei 2017
    Hè Janneke ik lees met plezier telkens jou verslag.
    Wens je nog veel plezier en geniet er maar lekker van .
    Gr. Dick
  2. Pake en beppe:
    4 mei 2017
    Prachtig om je enthousiaste verhalen te lezen.
    Heel veel plezier nog !
  3. Gerda:
    4 mei 2017
    Echt super leuk om je verhalen weer te lezen! En zwemmen met dolfijnen, dat is zo fantastisch!! Tot snel maar weer! X
  4. Gelbrig:
    4 mei 2017
    Ha Janneke mooie verhalen schrijf je. Geniet ervan het is kostbaar!