Tour Darwin - Melbourne 2

29 april 2017 - Flinders Ranges, Australië

Hier het volgende deel van mijn trip in de Outback.
Enjoy!

Dag nummer zeven was een vrije dag. De avond ervoor zijn we na een lange rit aangekomen in Alice Springs. Dit is de "hoofdstad" van de Outback. Toch viel het mee een beetje tegen, het is naar mijn idee kleiner dan Leeuwarden. Er was ook niet echt veel te doen, dus het werd een dagje relaxen. Ben aan het eind van de middag nog wel even de Anzac Hill opgeweest. Hier hebben we naar de zonsondergang gekeken. 's Avonds hadden we weer een meet up met de groep. Hier in Alice Springs zijn er vijf nieuwe mensen bij gekomen en we hebben ook de nieuwe tourleiding ontmoet.
De volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken, want het is nog zo'n vijf uur rijden naar Kings Canyon. Hier hebben we een hike gedaan van 6 km. Deze hike gaat over de Kings Canyon en het is echt geweldig! De eerste paar honderd meter zijn erg steil, maar als je eenmaal boven bent loop je over de Canyon. Het was lekker weer, zo rond de 25°C, waardoor de tocht goed te doen was. Het uitzicht dat je hebt tijdens de tocht is prachtig!
Na deze hike zijn we weer verder gerenden, op weg naar Yulara. Dit is een klein plaatsje dat vlak bij de Uluru ligt. Hier sliepen we op een camping, in swags. Swags zijn een soort van slaapzakken met een dun matras erin. Hiermee slaap je buiten op de grond. Dat was een hele belevenis! Ik had verwacht dat je last zou hebben van insecten en iedereen maakte elkaar bang voor de spinnen, slangen en Dingo's. Daar hebben we uiteindelijk niks van gemerkt, we hadden vooral last van de kou. Het wordt in die omgeving erg koud 's nachts, dus we sliepen met heel wat kleren over elkaar heen om warm te blijven. Dat is zo'n verschil met de dagen ervoor, toen waren we echt blij met een beetje verkoeling.
De volgende dag zijn we vroeg opgestaan zodat we de zonsopgang konden zien. We zijn naar een uitkijkpunt gereden, waar je heel mooi de zon en Uluru naast elkaar kon zien.
Daarna zijn we naar Uluru gereden, hier hebben we een korte tocht gelopen rond de voet van Uluru. Het is echt indrukwekkend om het in het echt en van zo dichtbij te zien. Het is echt zo'n bucketlist ding. Heel bijzonder!
Daarna zijn we naar het Aboriginal Culture Centre geweest, waar we meer uitleg kregen over de geschiedenis van Uluru en Aboriginals. Uluru is een heilige plek voor Aboriginals, bepaalde plekken rond de Uluru hebben een betekenis. Wat allemaal te maken heeft met de 'Dreamtime', wat een soort geloof/overtuiging is voor de Aboriginals.
Na het Aborignal Culture Centre zijn we weer teruggereden naar de camping. Deze middag was er ruimte voor verschillende activiteiten. Je kon bijvoorbeeld skydiven, een astronomietour, kamelentocht of een helicoptervlucht doen. Ik heb voor de helicoptervlucht gekozen. Dat was zo vet! Het was een vlucht over de Uluru en het uitzicht is echt geweldig, zo mooi! De Uluru is vanuit de lucht nog veel indrukwekkender dan vanaf de grond. In de lucht krijg je de ansichtkaart plaatjes, de foto's die in de Lonely Planet staan. Wauw, dat was echt leuk.
's Avonds zijn we met z'n allen naar de zonsondergang gaan kijken. We zijn naar een uitzichtpunt gereden en vanaf daar kon je uitkijken op Uluru. Tijdens de zonsondergang veranderd het van kleur, dat was echt heel mooi. En natuurlijk hebben we er een glas champagne bij gedronken.
We hebben daarna op de camping een kampvuur gemaakt en samen met een paar andere meisjes heb ik marshmallows geroosterd boven het vuur.
Op dag tien zijn we rond een uur of zeven weer vertrokken uit Yulara, op weg naar Coober Pedy. We zitten het grootste deel van de dag weer in de auto, het is een rit van 7,5 uur. Je leert op deze manier wel beseffen hoe groot het land is. Tussen Yulara en Coober pedy is niks. Elke twee uur is er een tankstation met een camping/motel en dat is het. Je rijdt kilometers lang door de wildersnis en komt hooguit vijf auto's tegen. Ik dacht dat ik ver weg van de 'bewoonde' wereld woonde, maar dat valt echt reuze mee!
Rond een uur of vier kwamen we aan in Coober Pedy. We sliepen hier in een ondergronds hostel, speciaal voor G Adventures (de tourorganisatie waarmee ik nu reis). Je slaapt in een uitgeholde mijn, zoals heel veel mensen hier in Coober Pedy wonen. 75% van de populatie leeft ondergronds. Nadat we onze spullen hadden uitgeladen zijn we naar het Opal museum gelopen. Hier hebben we een korte rondleiding gekregen door het museum en het winkeltje. Na het museum zijn we met z'n allen gaan eten en hebben we nog even in de ondergrondse bar gezeten.
Op dag 11 begonnen we met een bezoekje aan de Kangoeroe Sanctuary van Coober Pedy. Op deze plek wordt Aboriginal artwork verkocht en vangen ze Kangoeroes op. De kangoeroes worden aangereden op de weg en als iemand ze vind brengen ze het maar deze plek. We hebbe ook een Joey (baby kangoeroe) mogen bewonderen, zo schattig! De baby werd gevonden in de buidel van zijn moeder, die was aangereden.
Daarna zijn we weer vertrokken, op weg maar Flinders Ranges. Tussendoor zijn we gestopt bij een groot zout meer. Meestal is er geen water en heb je een vlakte vol zout. Omdat het twee weken geleden heeft geregent, lag er nu een laagje water.
Op een gegeven moment kwamen we in een klein stadje en reden we op een 80km weg met een fietspad!? Zodra je in Nederland sneller dan 50 mag, is er een apart fietspad. Daarnaast fietsen mensen hier ook gewoon op de snelweg. Tijdens onze trip zijn we regelmatig fietsers tegen gekomen, op een weg waar de 130 mag, maar meestal harder wordt gereden...
Rond een uur of acht kwamen we aan op een kleine camping in Flinders Ranges, ergens in de middle of nowhere. Hier hebben we met z'n allen gegeten.

Cheers!

1. Mem:
    29 april 2017
    Weer een prachtig verhaal, heel wat gezien en ervaren, super!!!!
  2. Gerda:
    29 april 2017
    Leuk leuk leuk!!! Zo herkenbaar en leuk om zo een beetje met je mee te reizen;)! Geniet! Tut